engagement

Elégedett? Igen! Elkötelezett? Talán…

Nincs szükségünk a dolgozóink elkötelezettségének mérésére, hiszen nálunk elégedettek az emberek – talán nem is meglepő, ha a cégvezetők első reakciója ez, ha felvetjük nekik, hogy a vállalat hosszú távú érdekeit szem előtt tartva fel kellene mérni a munkavállalóknak a cég iránti elkötelezettségét. Túl azon, hogy az elégedettség nem azonos az elkötelezettséggel, az is előfordulhat, az adott vezető téved. Érdemes tehát körüljárni a témát, mielőtt nagyon sarkos kijelentéseket teszünk a fentiekkel kapcsolatban.

Először is, fontos tisztázni a különbséget az elégedett és az elkötelezett dolgozó között. Nem mindegy, hogy valaki a cégért akár komoly áldozatokat is kész meghozni, vagy éppenséggel ugyan nem elégedetlen a munkahelyével, de egy jobb ajánlat esetén gondolkodás nélkül váltana. Mi különbözteti meg ezt a két embert? Az alábbiakban erre a kérdésre próbáljuk megadni a választ két felsorolással.

Az elégedett munkatárs:

  • szereti a munkahelyét, és szeret ott dolgozni, mert valamiért ez jó neki,
  • kérésre, felszólításra többet dolgozik,
  • vezetői kontroll alatt megbízhatóan végzi munkáját,
  • adott esetben aktív javító szándékot mutat, és
  • minden kötelező képzésen részt vesz, de nem önfejlesztő.

Az elkötelezett munkatárs:

  • extra erőfeszítéseket tesz a cég eredményes működése  érdekében,
  • megbízható, lehet rá számítani, önként is többet dolgozik,
  • kezdeményező javító szándékot mutat,
  • szereti, és nem szívesen hagyná ott a munkahelyét,
  • pozitívan kommunikál a cégről, és
  • extra erőfeszítéseket tesz tudásának naprakésszé tételére.

A céges hierarchia tetején elhelyezkedő vezetők minden bizonnyal jól ismerik a különbséget a két típus között, és a saját csapatukból akár tudnának is konkrét példákat mondani elégedett és elkötelezett munkatársakra is. Arról azonban, hogy a vállalat összes dolgozóját tekintve vajon milyen arányt képviselnek a valóban elkötelezett munkatársak, mérések híján csak szubjektív benyomásaik lehetnek. Mivel jó esetben folyamatosan magas szintű munkát követelnek a csapatuktól és önmaguktól is, nem feltétlenül jut idejük arra, hogy beosztottjaik motivációs szintjét objektíven meg tudják ítélni. Egy-egy húzósabb időszak, egy-egy nagyobb projekt során vakok maradhatnak a kiégés vagy a fáradtság nyilvánvaló jeleire is. Akár azt sem veszik észre, ha a legjobb kollégáik elkötelezettsége drasztikusan lecsökken, és csak akkor kapnak észbe, amikor (számukra) váratlanul elvesztenek egy általuk nagyon értékesnek tartott embert.

Természetesen a munkájukat lelkiismeretesen végző vezetők alapvetően szívükön viselik beosztottjaik sorsát, és fontosnak tartják, hogy lelkes, motivált munkatársakkal vegyék körül magukat. Akár el is gondolkodnak azon, hogy mennyire lehet szükség arra, hogy a cég egy külső partnerhez, egy HR tanácsadó céghez forduljon azért, hogy képet kapjon a dolgozói elkötelezettségről. Ha Ön vezetőként éppen ezen töpreng, akkor adunk némi támpontot: tegye a szívére a kezét, és gondolja át, hogy mennyire tud őszinte és határozott igennel felelni az alábbi öt kérdésre!

1. A dolgozók tudják, hogy mi a cég küldetése? Tudnak azonosulni a vállalat által képviselt értékekkel?
2. A cég tudja, hogy az egyes dolgozók miben a legjobbak, mihez értenek leginkább?
3. Kialakultak a dolgozók között a jó csapatmunkához szükséges szakmai és emberi kapcsolatok?
4. A dolgozók úgy érzik, hogy elismerik és támogatják munkájukat?
5. Adott-e a lehetőség a cégnél dolgozók tanulására, szakmai és személyes fejlődésére?

Érdemes azon is elgondolkodni, hogy a hierarchia alacsonyabb szintjén lévő, a vezetők által szaktudásuk és teljesítményük miatt értékesnek tartott munkatársak is igennel felelnének-e ezekre a kérdésekre.

Ha mindezek után Önnek vezetőként kétségei vannak azt illetően, hogy a csapatában, a cégénél dolgozó munkatársak mennyire elkötelezettek, forduljon hozzánk bizalommal, és beszéljük meg, hogy HR tanácsadóként hogyan tudunk a legtöbbet tenni Önért és vállalatáért.